mandag den 3. februar 2014

En kur der dur

Her til aften kl. 21.25 på Tv2 viste de programmet "En kur der dur," som er en serie på 5 afsnit hvor de tester 5 slankekure. (Paleo, Lchf, 5:2, dukan og juicekuren). Denne gang var så det 4. afsnit og omhandlede 5:2 kuren.
I programmet ser vi en mand og en kvinde, som tester 5:2 i 3 uger og resultatet var også meget godt både mht vægttab men også med smertelindring. Dommerne gav 5:2 kuren 9 point ud af 10 mulige point og var dermed på 1. pladsen ud af de kure de har testet indtil videre.

Jeg synes programmet var lidt for tyndt og underholdningspræget og de gjorde 5:2 lidt for kompliceret ved at have en rimelig "svær" kostplan med mad de ikke kunne lide, med at ligge fastedag på en dag hvor man skal til julefrokost mv, for det er jo netop en af de fede ting ved 5:2 at skal man noget en dag, så kan man flytte fastedagen til en dag hvor man ikke skal så meget.

Hvad syntes du om programmet ? Skriv gerne i kommentarfeltet :)

7 kommentarer:

  1. skriver lige igen kan kun give dig ret da jeg syntes at selve kurren er super god netop fordi den giver nogle friheder med hvadnår man spiser sin mad

    SvarSlet
  2. Fuldstændig enig. Der er jo absolut ingen grund til at spise noget man ikke kan lide. Og korrekt, at man jo kan flytte sine fastedage. Faktisk er jeg lige ved at tro at den kvindelige testperson havde spist mere "normalt" på sine ikke
    ikke-fastedage. Jeg har også svært ved at tabe mig. Har for lavt stofskifte. Men med 5-2 kuren går det fint, når jeg holder mig på de 500 kalorier 2 dage om ugen og slet ikke bekymrer mig de andre dage - bortset fra at jeg holder igen med slik og kager.

    SvarSlet
  3. bare hold ud syntes det værste er de weekender de kan ødelægge en hel uges kur griner

    SvarSlet
  4. Enig. Der var fejl information, og 5:2 blev fremvist som meget restriktiv og besværlig, og alle sundhedsgevinsterne, der er evidens for, blev slet ikke omtalt. Eneste positive i det program var karakteren :-)

    SvarSlet
  5. Jeg så om 5:2 kuren i går på TV2. Synes rigtig godt om den. I fjernsynet nævnte de, at det også var muligt, at lægge faste-"dagen" på tværs af dagene, dvs. man fæster fra kl. 14 til kl. 14 dagen efter. Er det noget som I også mener, giver mening?
    På denne måde kunne man nemlig "nemt" lave en fastedag med 600 kalorier per 24 timer, hvis jeg f.eks. lægger min fastedag fra kl. 12 til kl 12 dagen efter - jeg spiser frokost i dag kl. 11.30, og så faster jeg resten af dagen og næste formiddag, og spiser frokost igen kl 12.30 . Kunne det lade sig gøre på denne måde?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du bestemmer selv hvordan dit fastedøgn ligger, men jo længere det er, jo større er sandsynligheden for at du opnår ketose (forbrændring af fedt)

      Slet
  6. Jeg syntes heller ikke rigtigt at de gav 5:2 kuren den kredit den fortjener. Det godt ved at faste 2 dage om ugen er jo netop at man selv bestemmer hvilke dage det er og det vil være dumt at lægge en fastedag samme dag som man skal til julefrokost.
    Virkede nærmest som om programmet havde en skjult agenda med at vise at 5:2 kuren er besværlig og man ikke kan være social når man faster (samme punkt har tidligere været udtalt at diverse "eksperter")

    SvarSlet